Jazda na suwak to termin, który z roku na rok zyskuje na popularności w dyskusjach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mimo, że dla wielu kierowców jest to pojęcie znane, nadal istnieje grupa osób, które nie są pewne, co dokładnie oznacza ten manewr i jak go prawidłowo wykonywać. Jazda na suwak, z pozoru prosta technika, ma kluczowe znaczenie dla płynności i bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w sytuacjach zwiększonego natężenia ruchu lub wąskich przejazdów.
Od końca 2019 roku jazda na suwak to obowiązek. Mimo, że od wprowadzenia w życie odpowiednich przepisów minęło już kilka lat, to nadal wielu uczestników ruchu drogowego popełnia błędy

Czym jest jazda na suwak?

Jazda na suwak to technika stosowana w ruchu drogowym, mająca na celu usprawnienie przepływu pojazdów w sytuacjach zwiększonego natężenia ruchu, zwłaszcza podczas zatorów czy zwężenia jezdni. Nazwa 'jazda na suwak’ pochodzi od wizualnego podobieństwa do mechanizmu suwaka, gdzie zęby suwaka odpowiadają pojazdom na dwóch sąsiadujących pasach ruchu, które na przemian włączają się do jednego pasa.

W praktyce, kierowcy poruszający się dwoma pasami ruchu, zbliżając się do miejsca zwężenia (na przykład z powodu prac drogowych lub wypadku) lub końca pasa ruchu, powinni na zmianę, jeden po drugim, sprowadzać ruch do jednego pasa. Oznacza to, że pojazd z lewego pasa przepuszcza jeden pojazd z prawego pasa, a następnie sam włącza się do ruchu. Ta metoda pozwala na sprawiedliwe i płynne włączanie się do ruchu, minimalizując ryzyko zatorów i kolizji.

Jazda na suwak, choć wydaje się prosta, wymaga od kierowców uwagi, współpracy oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Wymaga od kierowców umiejętności oceny sytuacji na drodze, właściwego tempa jazdy oraz umiejętności przewidywania działań innych uczestników ruchu. Poprawnie wykonany manewr jazdy na suwak przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, redukcji zatorów oraz poprawy ogólnego przepływu ruchu drogowego.

Dlaczego jazda na suwak jest ważna?

Jazda na suwak jest niezwykle ważna z kilku powodów, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego.

  • Zwiększenie płynności ruchu: Poprzez efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni drogowej, jazda na suwak pozwala na bardziej płynne przemieszczanie się pojazdów, szczególnie w miejscach zwężenia jezdni. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach awaryjnych, gdy konieczne jest szybkie zwolnienie drogi.
  • Redukcja zatorów drogowych: Poprawnie wykonany manewr jazdy na suwak może znacząco zmniejszyć ryzyko powstawania zatorów, które często są wynikiem nieefektywnego łączenia się pojazdów na wspólnym pasie ruchu.
  • Bezpieczeństwo: Jazda na suwak, gdy jest stosowana zgodnie z zasadami, znacząco przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Umożliwia to uniknięcie niebezpiecznych sytuacji, takich jak nagłe hamowanie czy zmiana pasów ruchu, które mogą prowadzić do kolizji.
  • Ograniczenie stresu i frustracji: Jazda na suwak, poprzez usprawnienie przepływu ruchu i ograniczenie zatorów, może przyczynić się do zmniejszenia stresu i frustracji kierowców, co jest ważne dla ogólnej atmosfery na drodze.

Jak poprawnie wykonywać jazdę na suwak?

Przepisy, które określają prawidłowe zachowania na drodze, znajdują się w ustawie Prawo o ruchu drogowym art. 22 pkt 4 ust. 4a i 4B :

  • 4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
  • 4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

Podsumowując:

  • Jazda na suwak przede wszystkim jest stosowana w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jednym lub kilku pasach. Przepisy mówią również, że gdy jeden pas się kończy lub jest nieprzejezdny, wówczas pojazd, który się na nim znajduje, ma pierwszeństwo. Przy czym muszą być spełnione dwa warunki. Jest towspomniane już znaczne zmniejszenie prędkości. Drugi warunek dotyczy pojazdu, który znajduje się na pasie umożliwiającym kontynuowanie jazdy. Jeśli ten udzielił pierwszeństwa innemu kierowcy, wówczas nie ma obowiązku wpuszczania kolejnego samochodu.
  • Powyższa metoda poruszania się niesie ze sobą wiele korzyści dla uczestników ruchu drogowego, gdy stosują się do niej wszyscy kierowcy. Zdaniem niektórych ekspertów oraz kierowców, jazda na zakładkę jest najskuteczniejszym sposobem na rozładowanie korków na drodze. Nie wymaga ona niczego więcej poza odrobiną dobrej woli. Dzięki temu kierowcy na zanikającym pasie nie muszą „polować” na miejsce. Wcześniej w takich momentach dochodziło do niebezpiecznych sytuacji.

Cztery wyjątki, gdy jazda na suwak nie obowiązuje:

  1. Korek na pasie zanikającym obliguje kierowców, którzy się na nim znajdują, do jazdy do samego końca. Dopiero wtedy możesz włączyć kierunkowskaz i przystąpić do zmiany pasa ruchu z zachowaniem szczególnej ostrożności. Najczęściej popełnianym błędem jest podejmowanie prób zmiany pasa ruchu wcześniej. Nie jest to zabronione, jednak w sytuacji, gdy kierowcy w różnych miejscach pasa ruchu – kilkadziesiąt metrów przed jego końcem – chcą zmienić pas ruchu, zamiast usprawnić ruch, spowoduje jego utrudnienia.
  2. Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym, a więc jeśli chcąc jechać prosto, zajmujemy pas do skrętu możliwie długo w celu ominięcia stojących w korku pojazdów, wówczas jazda na suwak nie obowiązuje
  3. Jazda na suwak dotyczy tylko korków czy sytuację, w której pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością, jak i kiedy dochodzi do sytuacji zdefiniowanej przez ustawodawcę jako „znaczne zmniejszenie prędkości”.
  4. Nie masz pierwszeństwa na pasie rozbiegowym, tj. w sytuacji podczas włączania się do ruchu np. po wyjeździe ze stacji benzynowej.

Category